E-Bike wetgeving

Hieronder in een notendop de Nederlandse wet over elektrische fietsen ofwel de E-Bike wetgeving:

Pedelec (fietswetgeving)
Volgens de Nederlandse wet mogen fietsen tot maximaal 25km/h (met 10% afwijking) ondersteund worden. Dit is momenteel dan ook het meest verkochte type elektrische fiets (Pedelec). Volgens de wet zijn dit dan ook reguliere fietsen en is verder geen helmplicht of verzekeringsplicht. Als u sneller wilt gaan zult u op zoek moeten gaan naar een e-bike die ook ondersteuning geeft als er niet getrapt wordt. Dit zijn dan echter volgens de wet geen fietsen meer. Deze vallen onder de categorie snorfietsen of brommers en zijn verzekeringsplichtig.

E-bike max 25 km/u (snorfietswetgeving)
De Nederlandse wet ziet de e-bike/snorfiets in als een soort tussenvorm tussen fiets en brommer omdat u hier niet zelf mee hoeft te trappen. Men moet daarnaast minimaal 16 jaar oud zijn om een ebike te mogen berijden en moet een brommer rijbewijs (of motor- of autorijbewijs) hebben. Ook zijn verzekering en een kentekenplaat verplicht, net als bij een brommer. De snelheid mag echter niet boven de 25 km/u komen om nog als snorfiets op de weg te mogen. Voor dit type ebike is overigens geen helmplicht.

E-bike max 45 km/u (brommerwetgeving)
Stopt de trapondersteuning niet na 25 kilometer per uur? Dan is de fiets volgens de wet een snorfiets of bromfiets. Voor de wet wordt dit type fiets gezien als brommer. De meest bekende variant is op dit moment de electrische scooter deze zijn te koop en halen met gemak 40 tot 45 km/u. Bij wet is dan echter wel een WA-verzekering en kenteken. De high speed pedelec van Riese Muller is een fiets die ook met gemak 40 tot 45 km/u haalt, maar door een maas in de wet en deze e-bike is gekeurd als snorfiets.

Share

Een gedachte over “E-Bike wetgeving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *