High speed pedelec

Een high speed pedelec is een e-bike die 45 kilometer per uur haalt. ‘We verwachten een verschuiving van de gewone e-bike naar high speed pedelec’.

High-Speed-PedelecDe high speed pedelec van Riese und Müller is een enorm verkoopsucces. De Blue LABEL Cruiser HS kwam dit voorjaar op de Nederlandse markt en vrijwel direct liep het storm. ‘We hadden verwacht enkele honderden exemplaren te verkopen. Die doelstelling hebben we ruimschoots overtroffen. Dat het zo snel en zo goed zou gaan, hadden we nooit verwacht’, zegt Jelle Visser van Riese und Müller.

Goed alternatief voor auto
‘Met de high speed bereiken we een veel jongere doelgroep. Het zijn vooral dertigers en veertigers die een high speed pedelec kopen. Die willen niet op een gewone e-bike. Die vinden ze suf. En de snelheid is erg belangrijk. Als je een beetje fit bent, dan fiets je zelf gemakkelijk  25 kilometer per uur. En dat is de maximumsnelheid van een e-bike. Als je op de Blue LABEL Cruiser HS meetrapt, kun je 45 per uur halen. Dan ben je veel sneller op je werk en dan is de elektrische fiets een goed alternatief voor de auto.’

Snelle fietspaden  
Visser verwacht dat veel fietsers zullen kiezen voor een hogere snelheid. ‘Wij zien een duidelijke verschuiving van gewone e-bikes naar high speed pedelecs.’ Er zijn volgens Visser nog wel extra maatregelen nodig om dat snelle verkeer in goede banen te leiden. ‘Vanwege de snelheidsverschillen moet je nadenken over snelle fietspaden voor high speed pedelecs.’ En ook: ‘De high speed pedelecs hebben een snorfietskenteken. Een helmplicht voor deze fietsen bestaat dus niet. Verantwoordelijk gebruik is echter wel belangrijk en het dragen van een helm raden wij ten alle tijden met klem aan.‘ De Blue LABEL Cruiser HS is bij zo’n 50 fietsenzaken te koop.

Veel e-bikers willen harder dan 25 per uur: Lees meer over het opvoeren van je e-bike.

Door een maas in de wetgeving mag een e-bike van Riese und Müller die 45 kilometer per uur haalt, verkocht worden als snorfiets. Een snorfiets mag volgens de Wegenverkeerswet maximaal 25 kilometer per uur. Hoe heeft Riese und Müller voor deze snelle elektrische fiets goedkeuring gekregen?

‘Het geheim is dat de fabrikant de Blue LABEL Cruiser HS heeft laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring is alleen naar de constructiesnelheid gekeken zonder meetrappen. En die is door de fabrikant kunstmatig onder de 25 kilometer per uur gehouden. Dus door een maas in de wetgeving mag de e-bike als snorfiets verkocht worden met de bijbehorende maximumsnelheid. Maar als je zelf meetrapt, kun je maximaal 45 per uur halen. Bedenk dan wel dat je in Nederland bij die snelheden in overtreding bent. De fiets kost overigens een slordige 3000 euro.’

Wat nu precies het verschil tussen een e-bike en een pedelec is lees je hier.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *